8 mythes over compressieslijtage

De belangstelling voor compressiekleding op de markt is de laatste jaren toegenomen, doordat topsporters, nationale teams en tv-atleten het vaker zien gebruiken. Zoals bij elk populair product, zijn er altijd vragen en geruchten. Johan Bolin, fysiotherapeut en hoofd ontwikkeling bij Rehband, was een recente gast van Maratonpodden (The Marathon Pod) in Zweden om de vragen van gastheer Petra Månström over compressiekleding te beantwoorden. Aan het einde van deze pagina vind je enkele van de mythes die ze bespraken.


Aangeraden producten:

1. Is compressie niet vooral bedoeld voor mensen die gewond of inactief zijn? 2. Waarom wordt compressieslijtage iets in de sport?

In de medische wereld gebruiken we al jaren compressieslijtage en sokken voor mensen met onvoldoende bloedcirculatie, vaak als gevolg van een sedentaire, om bloedstolsels te voorkomen.

Zelfs in de sport helpt compressieslijtage bij een betere bloedcirculatie, maar ook bij een verhoogde ontvankelijkheid; dat wil zeggen dat we verschillende lichaamsdelen meer voelen als er compressie wordt toegepast; er wordt meer informatie naar de hersenen gestuurd, waardoor we elke beweging beter kunnen uitvoeren. Het is een mechanische reflectie. Je voelt je knie beter aan als je je hand er bijvoorbeeld omheen legt. De verhoogde bloedcirculatie helpt ook om pijn na de training te voorkomen.

 

2. Ik presteer al goed en heb geen verwondingen. 3. Ik heb geen compressie-slijtage nodig om te kunnen presteren.

Compressie-slijtage komt alle aspecten van een training ten goede. Het kan voor een training worden gebruikt, om de doorbloeding te verhogen en de opwarming te versnellen. Tijdens een training zorgt het voor een meer gecontroleerde beweging, minder trillingen van de spieren en een groter uithoudingsvermogen. En ook na een training, waarbij de druk de doorbloeding verhoogt en het lichaam helpt om sneller van afvalstoffen af te komen. Deze effecten kunnen elke sporter of actieve persoon ten goede komen, ongeacht het niveau.

 

3. Ik heb gehoord dat de term compressieslijtage niet beschermd is - dus hoe kan ik de producten die ik in de winkel zie, vertrouwen?

"Compressieve slijtage" is op zich geen beschermde naam, er zijn merken die strakke onderkleding als compressie op de markt brengen en deze in de winkel verkopen. Een advies is om te praten met mensen die het al gebruiken en hen te vragen om aanbevelingen voor serieuze merken.

Echte compressiekleding is anatomisch gevormde elastische kleding met een slanke pasvorm die druk uitoefent op het lichaam. De limiet voor echte compressiekleding is bij 18 mm snelle zilverdruk tegen het lichaam. Als je echte compressie hebt geprobeerd, weet je wat het is. Het is belangrijk om de juiste compressie en maat te vinden die bij u past, en om te onthouden dat het in het begin een beetje ongewoon gevoel is, waar u even aan moet wennen.

 

4. Ik heb gehoord dat er geen onderzoek is om de voordelen van compressie slijtage te ondersteunen.

Er zijn verschillende onderzoeken die de individuele effecten van compressieslijtage ondersteunen. Er zijn echter 6-7 verschillende belangrijke voordelen van het gebruik van compressieslijtage bij het trainen, en tot op heden is er nog steeds geen onderzoek dat alle voordelen op hetzelfde moment ondersteunt. Dit is te wijten aan het feit dat compressie nog vrij nieuw is binnen de sport. Het gebruik van compressieslijtage binnen de sport is gegroeid dankzij de gebruikers en niet door onderzoek. Ook al zal er binnenkort meer onderzoek worden gedaan naarmate meer en meer mensen compressie gaan gebruiken in de sport.

 

5. Zijn de positieve effecten die mensen met compressie slijtage claimen niet gewoon te wijten aan placebo?

Het gevoel van meer kracht en stabiliteit door de toegepaste druk is te danken aan het feit dat compressieslijtage je echt een betere controle over je lichaam geeft. De spieren worden beter bij elkaar gehouden; ze trillen niet als je loopt, wat betekent dat je minder energie gebruikt. Je kunt je meer richten op wat je doet zonder energie te verspillen aan het bij elkaar houden van je lichaam, wat betekent dat je de energie hebt om bijvoorbeeld langer te lopen.

 

6. Ik begrijp het nut van het gebruik van compressiekousen op je hele benen, maar heb ik echt baat bij het gebruik van een compressiebroek als je niet meer loopt?

Zelfs bij een korte broek zorgt de druk die je uitoefent op je dijen, heupen en bekken voor een betere controle over je lichaam, dat centraal staat bij het hardlopen.

 

7. Zullen sommige van mijn spieren zwakker worden omdat ik ze niet activeer bij het gebruik van een compressiebroek?

Met compressiekleding ondersteunt u uw spieren, maar deactiveert u ze niet. De ondersteuning zal u helpen om beter te presteren en nauwkeurigere bewegingen te maken. Wanneer u bijvoorbeeld loopt, heeft het geen zin om slappe stappen te nemen of moe te worden.

 

8.  Ik heb gehoord dat het gevaarlijk is om te veel compressie te dragen.

Het is niet gevaarlijk om de hele tijd compressiekleding te dragen, maar in alledaagse situaties heb je niet echt meer stabiliteit en controle over je bewegingen nodig. Het is voordeliger om te trainen, vooral als je een bepaald doel probeert te bereiken.
Het gebruik van compressiekleding is slechts een manier om het lichaam te helpen zijn spieren te mobiliseren. Als fysiotherapeut ben ik tegen van mensen die zeggen dat het gevaarlijk zou zijn om de extra ondersteuning te gebruiken. Je vervangt geen enkele lichaamsfunctie, je geeft lichaamsdelen alleen meer focus en input om op een meer gecontroleerde manier te kunnen bewegen.